28. feb. 2012

HJEMMELAVET!


I forgårs lavede min veninde og jeg hjemmelavede burgere, hvor det hele var lavet fra bunden (ej, nu lyver jeg - de usunde pomfritter var købt på tilbud til en 10'er). Det smagte lækkert, og jeg tænkte, at i skulle have opskriften på bollerne, som man også sagtens kan bruge til morgenmad eller som sandwichboller. De er sunde og rigtig gode.

Ingredienser: (12 stk.)
30 g olivenolie
4 dl kærnemælk
4 dl tykmælk
50 g gær
1 spsk. salt
250 g fuldkornshvedemel (Vi brugte 125 g grahamsmel + 125 g havregryn)
Ca. 750 g hvedemel

Bland olie, kærnemæk og tykmælk i en skål
Rør gæren ud heri
Tilsæt de øvrige ingredienser
Slå det godt sammen
Stil det til hævning et lunt sted i ca. 30 min
Ælt herefter dejen godt igennem og del den i ca. 12 stykker
Form bollerne og lad dem efterhæve i ca. 20 minutter
Pensl den med kærnemælk og bag dem ved 200⁰C i 15-20 minutter.

God fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar